רון מיברג - אטלנטיס
מוקדש לתלמה אדמון ז“ל
אני מקיים דיאלוג רב שנים עם כתיבתו של מיברג - בעיני, אחד מהכותבים המעולים שפרחו כאן. בימי כמבקר ספרות 'מקצועי' בעיתון (הכוונה שקיבלתי כסף על זה, כן?), כתבתי ביקורת על ספרו 'ארץ אוכלת' (1996). שיבחתי את יכולתו המופלאה לחבר משפט קריא באורך פסקה, משפט שאוסף תנופה, סוטה לזִיג ומתקן לזַג, מחליף מקצבים—לגאטו חולם בהקיץ ומהרהר בלי סדר מאיץ לסטקאטו נשכני, מאגרֵף, הדוּק—וזאת באופן שאורג יחד הומור-עצמי ותבונה, כך שנקבל נקודת מבט חלקית, שלא מתנצלת על חלקיותה, שמחה (נניח) בחלקה, ותובעת רק רגע שקט, כי היא רוצה לומר דבר מה.
תמיד אהבתי כתיבה עיתונאית כזו, וכמעט בכל גיל היה עיתונאי-מסאי שליווה אותי כמו פס קול: אהרון בכר ('ידיעות') שהייתי גוזר ושומר כתבות שלו, דורון רוזנבלום ואריה כספי ('הארץ'), עירית לינור ('חדשות'). מיברג הוא החשוף מכולם, כך נראה לי, זאת אומרת שיותר מכל אלה, תקראו אותו בגלל הדיאלוג שלו עם נושאו, פחות בגלל התוכן. עם זאת, אתוודה שבמפגש חוזר עם כתיבתו, לפרקים היה נדמה לי שמשהו בעברית של מיברג חורק. אחרי המון שנים במיין (הוא עזב את ישראל למיין ושהה שם חמש עשרה שנה), לעתים הרגשתי אנגלית מעוברתת, תחביר לא ידידותי, וקריאוּת פחות מענגת מבעבר.
הרשימות שנאגדו יחד ל'אטלנטיס' לכאורה אינן עוסקות בישראל. מיברג קובע שהוא איבד את הזכות לעסוק במקום שהוא נטש. הוא מנסה לכתוב 'אמריקה' - בוב דילן, אריתה פרנקלין, קובריק, פקינפה, מריו פוזו (מחבר 'הסנדק'), יאן וונר (עורך ומייסד ה Rolling Stone)... אבל מבעד לנושאו הרשמי, מציצה הוויה נוודית-ישראלית. הגלותיות שלו רב-שכבתית. גיאוגרפית, הוא מיקם עצמו לא סתם בעוד כרך אמריקאי הומה, אלא בשטח נידח במיין – כלומר, חיצוני לישראליות, אבל גם קצת חיצוני לאמריקאיות. תרבותית, הוא כותב על ספרות, קולנוע ומוסיקה שהגדירו את חזית התרבות לפני ארבעה עשורים ויותר, כך שיש אצלו גם נוודות של זמן. גם עבור בני דורי (ואני כבר סבא), הרפרנסים שלו הם סוג של 'פעם'.
אבל, וכאן אני מגיע לעיקר, מה שלכד את תשומת לבי יותר מכל, הוא האופן בו מיברג מציג עולם רגשי אנגלופילי: הישראליות ככמיהה לתרבות אחרת, תרבות שדוברת, חושבת, ומרגישה אנגלית. בשינוי מספר פרטים לא חשובים, ראיתי את עצמי בו. כמי שגדל על פינק פלויד ורוק כבד, כמי שהעולם הקומי שלו עוצב על ידי פייתון וספיינל טאפ, גם אני נושא עולם רגשי שמחולליו רחוקים מכאן, וגם איכשהו יצא שספרות אנגלית הפכה לתחומי המקצועי. בהינתן התפנית האנטי-ישראלית של מוסיקאים וקולנוענים (ואניח לאקדמיה, כי אם אתעקש להגיע גם לשם אפרוץ בבכי), הקוסמופוליטיות הזו הופכת לבלון שהתפוצץ לחלקנו בפנים. אם להאמין ל ynet, עבור הרוקיסטים והקולנוענים של היום החמאס הם לוחמי חופש, וחלקם חשבו כך עוד לפני שישראל התחילה לשחק עם הגבלת אספקת המזון לעזה. רוצה לומר שמשהו בהקשר התרבותי הקוסמופוליטי שבנה את עולם הרגש שלי, כמו את זה של מיברג, נראה לי בשבועות האחרונים כוזב.
הישראליות של מיברג נותרה העברית שלו, למרות שהנושאים כולם אמריקאים. אז גם נוודות לשונית קיימת במצרף הזה. אתה במיין. אתה כותב אמריקה. אתה כותב אמריקה של פעם. אתה כותב לישראלים שהיו. אתה גם שריד של עולם—עיתונות דעות—שהולך ונעלם יחד עם התפוררות ה- monoculture של עיתונאות מסאית כתובה, שידעה להגדיר פעם סדר יום. לא פלא שמרירות היא הטעם העקבי שמותירות הרשימות הללו. אז בסופו של דבר, זהו ספר עצוב. תקראו מישהו שהוא לא כאן ולא שם, שמצא עצמו לבד בגיל מבוגר. שיש לו מה לומר, אבל לא ברור למי. שיש לו ברק וחכמה אבל אלו נמהלים בעולם בו 'כתיבה אישית' עברה זילות, ועצם היכולת לתחזק עניין למשך אלפיים מילים מתנפצת אל סלעי האמל“ק...
ספטמבר, 2025
רון מיברג, אטלנטיס, יצירה עברית, ראשון לציון, 2025